14.9.11

အရိစၥတိုခေရစီသက္၀င္ရာ အေတြးအေခၚမ်ား ( စံေက်ာ္ထြန္း)

                                        ရခိုင္ကဗ်ာမ်ားမွ
                အရိစၥတိုခေရစီသက္၀င္ရာ အေတြးအေခၚမ်ား
                                 ( စံေက်ာ္ထြန္း)
               အရိစၥတိုကေရစီဟူသည္ သုခမီသူေတာ္ေကာင္းမ်ိဳး အုပ္ခ်ဳပ္ျခင္းကို ေခၚပါသည္။ ရခိုင္ျပည္တြင္ ပေဒသရာဇ္ၿမီသွ်င္ေခတ္က ဘုရင္စနစ္နန္႔ အရိစၥတိုကေရစီ စနစ္ႏွစ္ခုထြန္းကားနိန္ေၾကာင္းကို တြိရပါသည္။ ဤစနစ္ႏွစ္ခု သဟဇာတျဖစ္နိန္ကတ္ေက တနည္း ေၾကာင္းက်ိဳးဆက္ ညီညြတ္နိန္ကတ္ေက တရားနန္႔ဓါး ထက္ျမက္နိန္သျဖင့္ မ႑ိဳင္ဂုဏ္ေရာင္ ထိန္ေျပာင္ထြန္းလင္းခပါသည္။ ရွီးရွီးေခတ္အဆက္ဆက္က ဘုရင္တိုင္းလက္ထက္တြင္ ျပည္ထိန္းသုခမီ ၿပီးျပဳတ္ခသည္မဟိခပါ။ သုခမီႀကီးတပါးထြန္းလင္းေက မင္းဆက္သံုးေလးငါးဆက္ ထိန္းကြပ္လားကပ္ပါသည္ ျပည္ထိန္းသုခမီ အာဏာလုသည္ဟူ၍ မဟိခပါ။ မင္းမေကာင္းေက မူးမတ္ျပည္သူညီညြတ္၍ မင္းသစ္ေျမွက္ကတ္သည္ခ်ဥ္းျဖစ္ပါသည္။ မင္းအားနည္းလြန္းမွရာ အမတ္ရို႕ အာဏာသိမ္းးကတ္ပါသည္။ သို႔ေသာ္လည္း သုခမီျပည္ထိန္းအမတ္ႀကီးကို မထိပါးကတ္ပါ။
                  ရခိုင္သမိုင္းတြင္ သုခမီအုပ္ထိန္းရီးစနစ္ ဇာေလာက္ထြန္းကားခသနည္းဆိုသည္ကို ေပၚထြန္းခသည့္ သုခမီအေက်ာ္အေမာ္မ်ားကို လိလာၾကည့္က သိသာႏိုင္ပါသည္။
                သီရိရာဇာမင္းလက္ထက္ (ဘီစီ ၆၀၈-၅၇၈) မင္းတုန္းစား ၀ိမလအမတ္ႀကီး၊ ေျပာင္းျပာစား ေဇယ်ေက်ာ္ထင္အမတ္ႀကီး၊ စႏၵသူရိယမင္းလက္ထက္၊ (ဘီစီ ၅၇၈-၅၂၆) ေတာင္ကုတ္စား ဓမၼေဇယ်အမတ္ႀကီး၊ သူရိယေကတုမင္းလက္ထက္၊ (ေအဒီ ၂၇၃-၅၂၆) ေသာင္းတိစား ဥတၱမသီရိေက်ာ္အမတ္ႀကီး၊ စူဠစျႏၵားမင္းလက္ထက္၊ (ေအဒီ၇၃၃-၇၆၉) စစ္တေကာင္းစား ၀ိဓူရအမတ္ႀကီး၊ ဒသရာဇာမင္းလက္ထက္၊(ေအဒီ၁၁၂၃-၁၁၃၉) က၀ိေက်ာ္အမတ္ႀကီး၊ ငနလံုမင္းလက္ထက္၊(ေအဒီ၁၂၄၆-၁၂၅၀) ၀ိဇိလအမတ္ႀကီး၊ မင္းထီးဘုရင္လက္ထက္၊(ေအဒီ၁၂၈၃-၁၃၈၉) စစ္တေကာင္စား၀ိမလအမတ္ႀကီး၊ နရမိတ္လွမင္းလက္ထက္၊ (ေအဒီ၁၄၀၄-၁၄၀၆) ၀ိမလအမတ္ႀကီး၊ မင္းေစာမြန္ႀကီးလက္ထက္၊ (ေအဒီ၁၄၂၉-၁၄၃၀-၁၄၃၃) ေလးၿမိဳ႕စား က၀ိေက်ာ္အမတ္ႀကီး၊ မင္းဘာဘုရင္လက္ထက္၊(ေအဒီ၁၅၃၁-၁၅၅၃) စစ္တေကာင္းစား မဟာပညာေက်ာ္အမတ္ႀကီး၊ မင္းရာဇာႀကီးလက္ထက္၊ (ေအဒီ၁၅၉၃-၁၆၁၂) ပညာ၀ံသအမတ္ႀကီး၊ နရပတိႀကီးလက္ထက္၊ (ေအဒီ၁၆၂၂-၁၆၃၈) ျပည္စိုးႀကီး ဓမၼေဇယ်၊ ေက်ာင္းထိုင္ဆရာေတာ္ႀကီး တက်ိတ္ႏွစ္ပါး၊ စႏၵ၀ိဇယ်မင္းလက္ထက္၊ (ေအဒီ၁၇၀၉-၁၇၃၁) ကိုယ္ရံႀကီးအမတ္(ခင္ညိဳ) နရဘယရာဇာမင္းလက္ထက္၊(ေအဒီ၁၇၄၂-၁၇၆၁) အမတ္ႀကီး ေကာင္းေက်ာ္ထင္စား (ျမေက်ာ္ဦး)၊ စႏၵပရမရာဇာမင္းလက္ထက္ (ေအဒီ၁၇၆၁-၁၇၆၄) စိုင္းတင္စားအမတ္ႀကီး (ေရႊသဲ)၊ စႏၵ၀ိမလမင္းလက္ထက္ (ေအဒီ၁၇၇၇) အမတ္ေတာ္ဓါးပိုင္ႀကီး စိန္တင္ၿမိဳ႕စား သီရိမလႅာေဒ၀ီ (မိပန္းရံ) စသည္အားျဖင့္ ရခိုင္သမိုင္းတေလွ်ာက္တြင္ သုခမိန္အမတ္ေတာ္မ်ား ေပၚေပါက္ခကတ္ပါသည္။ အမတ္ေတာ္ရို႕၏ အဆက္အႏြယ္မွာ မဟာပညာေက်ာ္အမတ္ႀကီး၏ အထက္ေအာက္ အဆက္အႏြယ္မ်ားျဖစ္ေၾကာင္း လိလာသိဟိရပါသည္။ စႏၵပရမရာဇာက အမတ္ႀကီးေရႊသဲအား မိန္႔ၾကားရာတြင္ မဟာပညာေက်ာ္ရို႕၏ အစူအစဥ္မွာ၊ အဘိရာဇာ၊ ကံရာဇာႀကီးရို႕ အႏြယ္ျဖစ္ေၾကာင္း ပါဟိပါသည္။ ဤအခ်က္ကို ေထာက္ဆၾကည့္ပါေက ရွီးရွီးေခတ္က ရခိုင္မင္းမ်ိဳးႏြယ္ တခုထဲမွ အုပ္ခ်ဳပ္ရီးႏွင့္ အုပ္ထိန္းရီးကို တာ၀န္ခြဲေ၀ကာ စီမံခေၾကာင္း၊ တရားနန္႔ အားကို စနစ္တက်ခ်ကာ မ႑ိဳင္ဂုဏ္ကို အျမင့္မားဆံုးျမွင့္တင္ခေၾကာင္း သိသာရပါသည္။
                     ရခိုင္သမိုင္းတေလွ်ာက္တြင္ ဘုရင္က တိုင္းျပည္ကိုအုပ္ခ်ဳပ္ပါသည္။ ပညာဟိက အုပ္ထိန္းပါသည္။ သံဃာေတာ္က နာယကအျဖစ္ ႀကီးမွဴးပါသည္။ ေတာင္ငူမင္းတရားႀကီးခ်ီလေၾကာင္း သတင္းစကားနန္႔ ပတ္သက္၍ မဟာပညာေက်ာ္ အမတ္ႀကီးက မင္းဘာဘုရင္အား ေလွ်ာက္တင္ေသာအခါလွီၤတိုင္ကို ႀကိဳးထိန္းပါသည္၊ ျပည္မကို အမတ္ႀကီးထိန္းပါသည္ဟု ပါသည္ကိုေထာက္ဆ၍ ဤအဆိုထင္ရွားမွန္ကန္ေၾကာင္း သိရပါသည္။ တဖန္ ျမန္မာေတာင္ငူအမတ္ႀကီး ေက်ာ္ထင္ေနာ္ရထာအား ရခိုင္အမတ္ျပည္စိုးႀကီး ဓမၼေဇယ်ကေျပာေသာစကား၌ အက်င့္မဟိ အမ်ိဳးမေစာင့္ေသာ မင္းယုတ္သည္ အကယ္၍စိုးမိုးအံ့၊ ထိုမင္းအား အမတ္ေကာင္းတို႔သည္ မမွားမယြင္းစီရာ၊ အသက္မငဲ့ ေလွ်ာက္တင္ၿမဲျဖစ္သည္။ မင္းႏွင့္ အမတ္တို႔စံုလ်က္ ဆိုးသြမ္းလတ္ေသာ္ သံဃာေတာ္ေတာ္တို႔ က်ိဳးေၾကာင္းျပသ ဆံုးမရၿမဲျဖစ္သည္ဟုပါဟိပါသည္။ ဤသည္ကိုေထာက္ဆၾကည့္ေက ယင္းအဆိုပိုမိုထင္ရွားေၾကာင္း သိရပါသည္။
                 ရွီးရခိုင္က်မ္းဂန္ေဟာင္းတြင္လည္းရီၿမီဦးခိုင္၊ ႏိုင္ငံပိုင္မႈ၊ တိမ္းယိုင္ဟိလမ္း၊ အက်င့္သြမ္းေသာ္၊ မင္းကြ်မ္း၀င္ဘိ၊ မတ္က၀ိတို႔၊ ႏိႈင္းညွိကုန္ျငား၊ မင္းပါးေလွ်ာက္သင့္၊ ႀကီးျမင့္ဂုဏ္သွ်င္၊ နားမ၀င္၍၊ မင္းပင္က်င့္ရာ၊ တူစြာစရိုက္၊ မင္းလိုလိုက္၍၊ မတ္မိုက္ႏွင့္မင္း၊ သင္းပင္းညွိစြ၊ ျပဳျပင္ၾကမူ၊ဓမၼသဘင္၊ မဂၤလာေက်ာ္၊ သံဃာေတာ္တို႔၊ အေတာ္တ၀၊ ရွီးကမင္းေပါင္း၊ မူးမတ္ေကာင္းတို႔၊ မေစာင္းတည့္မတ္၊ က်င့္၀တ္က်မ္းဂန္၊မလြန္မယုတ္၊ ေဖာ္ထုတ္ျပသ၊ ဆံုးမထံုးစံ၊ လွဴခံသူျမတ္၊ ရဟန္း၀တ္ႏွင့္၊ ေလ်ာက္ပတ္သင့္စြာ၊ ေျပာဆိုရာသည္၊ စဥ္လာနိဂံုး၊ ရွီးက်င့္ထံုးဟု ပါဟိပါသည္။ ဤက်မ္းထြက္စကားမွာ ယင္းအဆိုကို တိုက္ရိုက္ေဖာ္ညႊန္းၿပီးေသာ အျမစ္အႏွစ္ပင္ျဖစ္ပါသည္။
                 ပညာဟိသုခမိန္ဟူသည္ကို ရခိုင္ရို႕က က်မ္းကန္တတ္ကြ်မ္းရံုႏွင့္ လံုေလာက္သည္ဟု မယူဆကတ္ပါ။ ကိုယ္က်င့္တရားေကာင္းႏွင့္ ျပည့္စံုဖို႔လည္းလိုပါသိသည္။ အဘယမဟာရာဇာမင္းအား စိန္တင္စားအမတ္ႀကီး ေရႊသဲေလွ်ာက္ထံုး၌အသွ်င္မင္းျမတ္ လူမိုက္တို႔သည္ ပိဋကတ္ေဗဒင္ကို သင္၍တတ္စီကာမူ  ပညာဟိသူေတာ္ေကာင္းစေသာ အျမင့္အနိမ့္၊ အယုတ္အျမတ္ အနာဂတ္ကို ဆံုးျဖတ္ႏိုင္သည္မဟုတ္ပါ။ အတတ္ပညာေၾကာင့္္ ယင္းတို႔နစ္လီရာသည္ဟု ပါဟိခ်က္ကို လိလာၾကည့္ပါက ရခိုင္ျပည္ထိန္း သုခမိန္အေက်ာ္အေမာ္ရို႕မွာ သာမန္ပညာတတ္မ်ားမဟုတ္ဘဲ ပညာဟိစစ္စစ္မ်ားျဖစ္ကတ္ေၾကာင္း သိသာႏိုင္ပါသည္။ အထက္ကအမတ္ျပည္စိုးႀကီး ဓမၼေဇယ်စကားကို ေထာက္ခ်င့္ကလည္း ျပည္အတြက္ အသက္ကိုမငဲ့တတ္ေသာ အာဇာနည္္ပညာဟိမ်ားပင္ ျဖစ္ကတ္ေၾကာင္းကို သိသာရပါသည္။
                      ဘုရင္ဟူသည္မွာလည္း လက္ရံုးမာနကို မေထာက္ထားရ။ ယင္းေခတ္ကအားသည္ တရားမဟုတ္၊ တရားသည္အားျဖစ္သည္။ တရားမဲ့စြာ အားစကားေျပာသူကို လူယုတ္ လူမိုက္ဟု ေမာ္ကြန္းထိုးခကတ္ပါသည္္။ သို႔ေသာ္ ရခိုင္ဘုရင္ရို႕ကား အားကိုစု၍ တရားနန္႔ထိန္းကတ္ပါသည္။ အားဟိေသာ္လည္း အားကိုဦးစားမပီး၊ အားနန္႔သူတထူးကို အႏိုင္မခံတတ္၊ သူရန္လိုကလည္း အားနန္႔တြန္းလွန္ ေမာင္းထုတ္လိုက္ကတ္သည္သာမ်ားသည္။ မင္းဗာဘုရင္ႀကီးက ျမန္မာအမတ္ ေက်ာ္ထင္ေနာ္ရထာအား မိန္႔ၾကားခ်က္ကိုၾကည့္ပါ။ရီမဟိေသာကန္၊ အဆန္မဟိေသာစပါး၊ တရားမဟိေသာမင္းမ်ိဳး၊ ဆိုးေကာင္းမသိေသာမီး၊ ခရီးေရာက္ရာလား၍ ၾကြက္ကိုစားသည့္ၿမြီ၊ ဤသတၱ၀ါငါးဦးတို႔သည္ ပဥၥဘုတ္၊ သူေတာ္ေကာင္းတို႔ မွီရန္မအပ္၊ အက်ိဳး အျပစ္ကိုလည္းမသိ၊ ထိုသတၱ၀ါဟိရာ အရပ္ေဒသ၌ အရွည္မထြန္္းလင္းႏိုင္ရာ၊ ရန္သူမ်ိဳးငါးပါးႏွင့္ ဆက္ဆံရမ်ားလီသည္ပင္၊ အကိုရို႕ေတာင္ငူမင္းလည္း လက္ရံုးမာန အားကိုးလြန္းသည္၊ ပညာဟိနန္႔ နီးကပ္ပါစီဦးဟု မိန္႔ထားပါသည္။ ေျမာက္ဦးေခတ္ ရခိုင္ႏိုင္ငံႀကီးကို ထူေထာင္ခေသာ မင္းဗာဘုရင္ ကိုယ္ေတာ္တိုင္က လက္ရံုးမာနကို ရႈတ္ခ်ထားေၾကာင္း တြိႏိုင္ပါသည္။ တိုင္းျပည္ကို အစိုးရေသာမင္းဟူသည္ လက္ရံုးရည္မာနေထာင္လႊားလို႔မရ၊ ႏွလံုးရည္ျပည့္၀ဖို႔လိုေၾကာင္းကို ရည္ညႊန္း၍ မိန္႔ထားခ်က္ပင္ျဖစ္ပါသည္။
                     တဖန္မဟာပညာေက်ာ္က ျမန္မာဘုရင္ တပင္ေရႊထီးအား ေလွ်ာက္ထားခ်က္ကိုၾကည့္ပါ။ အသွ်င္မင္းျမတ္၊ လက္ရံုးရည္အားကို အလိုဟိေသာမင္းသည္ ရန္ပို၍ ထိုျပည္သူတို႔သည္လည္္း လက္ရံုးမာနအားႀကီးျခင္းေၾကာင့္ စည္းစိမ္မရွည္၊ ရန္သူငါးပါး ဆက္ဆံမ်ားေလသည္။ ႏွလံုးအားကိုး အလိုဟိေသာတိုင္းျပည္၌ မင္းတို႔၏ျပည္သူသည္ အပူေသာက ကင္းျခင္းေၾကာင့္ မိဘသားၿမီးစဥ္လာ သျပာေတာင္းတင္းမကုန္ ဆက္ဆံခံစားလွ်က္ မပ်က္စဥ္ထြန္း၍ ဘုရားစေသာ သူေတာ္ေကာင္းတို႔ အခ်ီးအမြမ္းကို ခံရေၾကာင္းႏွင့္ ပညာဟိမ်ားမွာထားေတာ္မူပါသည္။ ဤအခ်က္ရို႕ကိုၾကည့္ပါေက ရွီးရခိုင္ၿမီသွ်င္ ပေဒသရာဇ္ေခတ္က လက္ရံုးရည္ႏွလံုးရည္ ႏွစ္ပါးတြင္ လက္ရံုးမာနေထာင္လႊားျခင္းကို ပယ္၍ အားနန္႔တရား(၀ါ)လက္ရံုးရည္၊ ႏွလံုးရည္မွ်တမႈကို အဓိကထားေၾကာင္း သိသာႏိုင္ပါသည္။
                  အမတ္သံကိုင္ေနာင္ကို သံတြဲၿမိဳ႕စားခန္႔အပ္ဖို႔ကိစၥနန္႔ပတ္သက္၍ မဟာပညာေက်ာ္က မင္းဖေလာင္းၾကီးအား ေလွ်ာက္ထားခ်က္၌ႏွလံုးရည္ဟိေသာ သူ၌ လက္ရံုးရည္မွာ အလြန္ဟိေအာင္ျပဳႏိူင္ေၾကာင္းဟု၎လက္ရံုးရည္မွာ လူမိုက္အတတ္ ႏွလံုး၏ အစီကြ်န္သာျဖစ္ပါသည္။ ႏွလံုးရည္ဟိေသာသူအား အမႈအေပါင္းႀကီးကုန္ပါသည္ဟု၎ပါဟိပါသည္။
                   ဤအခ်က္ကိုေထာက္ဆၾကည့္ေက ရခိုင္ဘုရင္ရို႕သည္ လက္ရံုးမာန မလြန္ကဲဘဲ ႏွလံုးရည္ပညာသွ်င္ သုခမိန္ရို႕နန္႔လက္တြဲကာ ျပည္ကိုအုပ္ခ်ဳပ္ေၾကာင္း၊ သံဃာေတာ္ရို႕ကို အမွဴးထားေၾကာင္း ေကာင္းစြာသိဟိႏိုင္ပါသည္။လက္ရံုးႏွလံုးကို မယုတ္မလြန္စီဘဲ ျပည္ႀကီး၀န္ကို ထမ္းေဆာင္ေၾကာင္းကို သီဟုိဠ္မင္း၏ ရႊီပီသ၀ဏ္စာနန္႔ ပတ္သက္၍ မင္းဖေလာင္းႀကီးအား မဟာပညာေက်ာ္အမတ္ႀကီး ေလွ်ာက္တင္ခ်က္တြင္ တြိရပါသည္။အသွ်င္မင္းျမတ္၊ ရွီးပညာရွိစကား ထံုးပံုရပ္အဆို၌ မီးလြန္ေသာ္သွ်စ္သည္၊ ရီလြန္ေသာ္ ပ်စ္သည္၊ ရာဇာပ်ိဳ႕တြင္လည္း ျပည္ႀကီး၀န္ကို အိုးတန္ဆန္ခတ္၊ မင္းက်င့္၀တ္ႏွင့္၊ ေလ်ာက္ပတ္သင့္စြာ၊ စီရင္ရာသည္ဟု ပါဟိပါေၾကာင္းဆိုထားပါသည္။
                    ရခိုင္ျပည္တြင္ ၿမီသွ်င္ပေဒသရာဇ္စနစ္ ထြန္းကားစဥ္္ကာလက ေလးၿမိဳ႕ေခတ္ (ေအဒီ၈၁၈-၁၄၀၆) ေျမာက္ဦးေခတ္(ေအဒီ၁၄၃၀-၁၇၈၄) ဘုရင္၏အမိန္႔မွာတမ္းမ်ားကိုပင္ၾကည့္ၾကည့္၊ ျပည္ထိန္းသုခမီရို႕၏ ေလွ်ာက္ထံုးမ်ားကိုပင္ၾကည့္ၾကည့္ တရားမဲ့ဓားမဲ့ သက္ဦးဆံပိုင္စနစ္ မထြန္္းကားေၾကာင္းကို သိရပါသည္။
                    ေလာင္းၾကက္ၿမိဳ႕ေတာ္သွ်င္ မင္းထီးဘုရင္ႀကီး၏ မုဒၶါဘိသိက္ အမိန္႔မွာတမ္းတြင္မင္းသားမင္းဆြီ မူးမတ္တို႔မွာလည္း လူ႔အသက္ကိုမပိုင္၊ ဆင္းရဲသားတို႔ကို အသက္ဆံုးေအာင္ မသတ္မညွစ္စီႏွင့္၊ မင္းသားမင္းဆြီ မူးမတ္တို႔ ျပည္သူအသက္ကို အသီသတ္လ်င္ အေဆာင္အရြက္ အရာအထူး စားေက်းၿမိဳ႕ရြာကိုသိမ္း၊ မင္းသားမင္းဆြီျဖစ္လ်င္ မရိတ္ေခ်ာင္းဖ်ား ၿမံဳတို႔အရပ္ကိုပို႔၊ ၿမိဳ႕စားမူးမတ္လြန္လ်င္ မာန္ေအာင္သို႔ပို႔၊ သံတြဲစား၊ မင္းတံုးစာ၊ သီလစား၊ ဒါကာစား ငါးေယာက္မွာ ရွီးမင္းတို႔ လူ႔အသက္ကိုအပ္ေၾကာင္း ထံုးစံဟိသည္အတိုင္း သီျပစ္သီဒဏ္ေရာက္သူျဖစ္လွ်င္ ထြက္ခ်က္မီးခ်က္ကို တင္ျပေလွ်ာက္ထား၍စီရင္စီဟု ပါဟိပါသျဖင့္ တရားလက္လြတ္ လူ႔အသက္ကို မပိုင္ေၾကာင္း၊ သီျပစ္သီဒဏ္ကိုပင္ စစ္ေၾကာမီးျမန္းၿပီးမွရာ စီရင္ထံုးဟိေၾကာင္း တြိရပါသည္။
                   တစ္ဖန္တံုလည္း မင္းၾကည္းႏွင့္ အမတ္သြမ္းတို႔ အုပ္ခ်ဳပ္ျပြမ္း၍ ျပည္သူပင္ပမ္းေၾကာင္းကို စစ္တေကာင္းၿမိဳ႕စား မဟာေဇယသိန္ဘြဲ႔ခံ ျပည္ထိန္းအမတ္ၾကီး ပညာ၀ံသက မင္းရာဇာႀကီးအား ေလွ်ာက္တင္ေသာထံုး၌ တြိရျပန္ပါသည္။ ထို႔ျပင္ ယင္းမင္းဆိုး အမတ္ဆိုးရို႕မွာ ပုဂၢိဳလ္သုညမ်ားျဖစ္ကတ္သျဖင့္ သူရို႕ထံုးကို မသံုးစြဲအပ္ေၾကာင္း၊ ပယ္ဖ်က္အပ္ေၾကာင္းကိုလည္း တင္ေလွ်ာက္ထားပါသည္။
                သူတထူးကို ဖ်က္စီးတတ္ေသာ သုညမင္းတို႔သည္ ကိုယ့္အသက္စည္းစိမ္ကိုသာ စံုမက္၍ သူတပါးအား သနားျခင္းကင္းေသာေၾကာင့္ ရက္ေရာလီသည္။ ထိုသူတို႔သည္ မွန္ေသာတရားကိုမသိ၊ မွားေသာအမႈကိုသာလိလာ၍ ထိုမင္းတို႔ထံလည္း ပညာဟိထြန္းလင္းရိုးမဟူ၊ လက္ရံုးမာန ခက္ထန္ေထာင္လႊား သူတပါးကိုဖ်က္စီးတတ္ေသာသူသာလွ်င္ ထြန္းလင္းရာသည္။ အသွ်င္မင္းျမတ္၊ သတၱ၀ါစလိ တျပည္တၿမိဳ႕က အကယ္၍ စစ္ပြဲဟိလာမူ ျပည္သွ်င္မင္းလည္းလိမၼာ၊ ပညာဟိအမတ္လည္း စစ္မွဴးျဖစ္လတ္မူ သတၱ၀ါမသီ၊ ႏွစ္ျပည္မင္းပင္ မိတ္၀င္လီရာသည္။ မင္းအၾကမ္းအမတ္သြမ္းကို စစ္မွဴးစစ္ကြပ္ အပ္ျပန္ကလည္း မိမိကလူ၊ ျပည္ျပည္သားလည္း သီႀကီမ်ားစြာ၊ တိုင္းတပါးသူလည္း သီႀကီမ်ားစြာ၊ ခ်မ္းသာမရ ဟိတတ္ပါသည္။ ယင္းသို႔တရားအလြန္ဆိုးသြမ္းေသာမင္း၊ အမတ္ရို႕လက္ထက္ မိမိဆိုးသြမ္းသမွ်ကို ထံုးျပဳ၍ထားခဲ့ေသာ အကၡရာစာပီတို႔သည္ ထံုးေကာင္းမဟုတ္၊ ထံုးဆိုးထံုးသြမ္း၊ သာသနာေတာ္မွ အပျဖစ္ေသာ သုညမင္းတို႔ထံုး၊ ဘုရားစေသာသူေတာ္ေကာင္းတို႔မၾကိဳက္၊ သူမိုက္လက္သံုးသာ၊ ထိုစာထိုထံုးတို႔ကို မင္းေကာင္း အမတ္ေကာင္း ပညာဟိတို႔ မသင္မၾကား မမွတ္၊ ထံုးသက္သီမျပဳပါဟုတြိရပါသည္။
                   ထို႔ျပင္ မင္းရာဇာႀကီး၏ အမိန္႔ေတာ္မွတ္တမ္းတေစာင္တြင္ျပည္သူတို႔တရားစကားမွာလည္း--တရားသူႀကီးျပည္စိုးတို႔ ရွီးထံုးစံအတိုင္း စီရင္္စီ၊ ဆိုရန္ဟိသမွ်ကို အေကာက္လာလွ်င္လည္း အေကာက္ဥာဏ္ႏွင့္သာဆို၊ အေျဖာင့္ေရာက္လွ်င္လည္း ေျဖာင့္မတ္စြာဆို၊ တံစိုးပဏၰာမ်က္ႏွာႀကီးငယ္မလိုက္ႏွင့္၊ ဘုရားသခင္သာသနာေတာ္ရီး၊ ငါ့အသွ်င္ေက်းဇူးသစၥာ၊ ျပည္သူတို႔မ်က္ႏွာကိုသာေထာက္ဟူ၍ ပါဟိပါသည္။ တရားဥပေဒကို ဂရုစိုက္ရန္၊ တန္စိုးပဏၰာစားကာ အဆင့္အတန္းမခြဲျခားရန္၊ သာသနာေတာ္ ဘုရင္မင္းျမတ္ႏွင့္ ျပည္သူလူထုကိုသာ တတိုင္းတျပည္လံုးအတြက္သာ အဓိကထားရန္ရို႕ကို အမိန္႔ေတာ္ျဖင့္ ညႊန္ၾကားထားေၾကာင္းကို တြိရပါသည္။
                  တဖန္ရီၿမီပိုင္ေသာမင္းႏွင့္ အမတ္မတရား တံစိုးပ႑ာခံယူျခင္းေစလီေသာ္ ထိုအရပ္၌ သူခိုးဓားျပ လူဆိုးလူသြမ္းပြါး၍ စစ္မက္စည္လီရာသည္၊ လူဆိုးသူသြမ္းစည္လီေသာ္ အမႈစီရင္ရာမ႑ာပ္ စည္လီရာသည္။  မ႑ပ္စည္လီေသာ္ အေပ်ာ္အရႊင္သဘင္စည္လီရာသည္။ သဘင္စည္လီေသာ္ အလဇၨီရဟန္းစည္လီရာသည္။ အလဇၨီရဟန္းစည္လီေသာ္ သိုက္ဓာတ္၊ ဓမၼေဗဒင္ အင္းမႏၱန္ ယၾတာမႈစည္လီရာသည္။ သစ္ဓာတ္ ေဗဒင္စည္လီေသာ္ ဆီးပီးသမားစည္လီရာသည္။ ဆီးပီးစည္လီေသာ္ လုပ္တိုင္းစည္လီရာသည္။ သတၱနိကံ ထိုခုႏွစ္ပါးသေဘာယုတ္စြာ အမႈတို႔စည္လီေသာ္ ဘုရားအဆုံးမေတာ္မတည္၍ ကပ္သံုးပါးေရာက္လီရာသည္။ ယင္းသို႔ေသာအေၾကာင္းႏွစ္ပါးကို ႏွလုံးထားေတာ္မူပါ တကာေတာ္မင္းျမတ္ဟူ၍ ေကစာရဂိုဏ္း အရည၀ါသီ အသွ်င္ဓမၼသာမိမေထရ္က မင္းရာဇာၾကီးအား မိန္႔ၾကားေတာ္မူဖူးသည္။ မင္းႏွင့္အမတ္ခြ်တ္ယြင္းခေသာ္ မေကာင္းမႈခုႏွစ္ပါး ျဖစ္ထြန္းလာတတ္၍ တိုင္းျပည္ဆုတ္ယုတ္တတ္ေၾကာင္း အသွ်င္ျမတ္မိန္႔ျမြက္ထားျခင္းပင္ျဖစ္ပါသည္။ ဤမိန႔္ျမြက္ခ်က္ကား ရဟန္းေတာ္ရို႕ ႏိုင္ငံရီး၌ ႀကီးမွဴးၾကပံု သာဓကတခုပင္ျဖစ္ပါသည္။
                   မင္းရာဇာႀကီးကား ေျမာက္ဦးေခတ္၏ ေခါင္းေဆာင္တဦးဟု သတ္မွတ္ႏိုင္ေလာက္ေအာင္ ျပည့္က်ိဳးေဆာင္ခေသာ မင္းေကာင္းတပါးျဖစ္ပါသည္။ မင္းရာဇာႀကီးသည္ မိမိလည္းေကာင္းစြာျပည့္က်ိဳးေဆာင္ႏိုင္သည္။ ေနာက္ေနာင္လာလတၱံ႔ေသာမင္းရို႕အားလည္း မင္းေကာင္းျဖစ္ႏိုင္ေအာင္ သားေတာ္၊ ၿမီးေတာ္ျမစ္ေတာ္ရို႕ကို ေကာင္းစြာပ်ိဳးေထာင္ပီးေတာ္မူသည္။ ယင္းတြင္မက လြန္လီၿပီးေသာအတိတ္ကာလက မင္းဆိုးၾကမ္းရို႕ကိုလည္း ရႈတ္ခ်ေတာ္မူသည္။ မ်ိဳးေတာ္ဆြီေတာ္ဟု မဖံုးမဖိ ပြင့္လင္းျပတ္သားစြာ ၀ီဖန္ေထာက္ျပ ထားခပါသည္။ရွီးျဖစ္ေသာ နိဇဂၤလမင္းလက္ထက္ မငး္လက္ယာသူ၊ ရန္မ်ိဳးသူ၊ အျမထူ၊ ပဲျဖဴ၊ ငဆက္အို၊ မင္းပတိ၊ ဤခုႏွစ္ေယာက္မင္းတို႔သည္ အရိုးအမ်ိဳးမမွန္၍ အယုတ္အလြန္အျပဳအက်င့္ မ်ားလီသည္။ ငါတို႔မင္းရို႕ကလည္း စႏၵသူငယ္၊ မင္းဘီလူး၊ ဥဖနာငယ္၊ နရမိတ္လွ မင္းေလးေယာက္သည္ အမ်ိဳးေစာင့္ေသာအက်င့္မဟိ၊ အေပ်ာ္အရႊင္သဘင္မႈသာ လိလာလွ်က္ အတၱေနာမတ္ သူစိတ္ႀကိဳက္ရာႏွင့္ ျပဳလီ၍ သာသနာေတာ္ႏြမ္းရိ၊ ျပည္သူညွိဳးငယ္၍ ရာဇသုညျဖစ္လီသည္။ မင္းဆယ့္ငါးဆက္တို႔လက္ထက္ ထံုးဥပေဒ၊ မူးမတ္အေဆာင္အရြက္၊ အမည္အရည္ ပီးခဲ့သမွ်ကို မမွတ္မသား မတြင္စီႏွင့္၊ ပီးခဲ့သည့္စာကို စာရွည္ဟိလွ်င္ ကုန္စင္ေအာင္သိမ္းဟူ၍ မိန္႔ေတာ္မူခသည္။
                    တဖန္မင္းရာဇာႀကီး၏ အမိန္႔ေတာ္မွာတမ္းကိုု လိလာၾကည့္ျခင္းျဖင့္ ျပည္သူတို႔ဗုဒၶတရားေတာ္၌ မြိေလွ်ာ္မႈဟိေအာင္ အပါယ္မွလြတ္ကင္းေအာင္ ဘုရင္ဦးေဆာင္လမ္းျပပီးရေၾကာင္းသိသာႏိုင္ပါသည္။
                     တျပည္တၿမိဳ႕အစိုးရေသာမင္းမူလည္း သာသနာ့ဒါယကာ မဟာဓမၼရာဇ္မင္းတို႔စလိ၊ ျပည္သူတို႔ကို အပါယ္ေလးပါးမလားစီရ၊ ျပသဆံုးမေတာ္မူၿမဲျဖစ္သည္။ ျပည္သူတို႔လည္း ေကာင္းေသာ အလိအက်င့္ကိုသာႀကိဳက္သင့္သည္၊ ကာယကံသံုးပါး၊ ၀စီကံေလးပါး၊ မေနာကံသံုးပါးတို႔သည္ သီလတိကား ပညာဟိအလိမွန္သည္္ဟုမိန္႔ဆိုထားေတာ္မူသည္။
                     ယင္းေၾကာင္း ၿမီသွ်င္ပေဒသရာဇ္စနစ္ လႊမ္းမိုးေသာ ရွီးေခတ္ရခိုင္လူမႈအဖြဲ႔အစည္းတြင္ ျပင္းထန္ေသာ သက္ဦးဆန္ပိုင္စနစ္ အဆီးအတားမဟိ မထြန္းကားခဟု ဆိုႏိုင္ပါသည္။ ဘုရင္အုပ္ခ်ဳပ္ရီး၊ သုခမီအုပ္ထိန္းရီး၊ သံဃာႀကီးမွဴးရီး ခ်င့္ခ်ိန္ကာ ထြန္းကားခသည္ကိုရာ တြိရပါသည္။ ယင္းဇုေၾကာင့္ ထိုေခတ္က အရစၥတိုကေရစီထြန္းကားခသည္ဟု ဆိုႏိုင္ပါသည္။ ဤအရစၥတိုကေရစီတြင္ ဗုဒၶတရားေတာ္အႏွစ္တည္လွ်က္ ပါနိန္သည္ကို တြိႏိုင္ပါသည္။ အရစၥတိုကေရစီသည္ပင္ ရခိုင္စာပီတေလာကလံုးကို လႊမ္းထားသည္ဟု ဆိုႏိုင္ပါသည္။ ျခြင္းခ်က္ကင္းလိမၼည္ကားမဟုတ္ပါ။
                      -၁၅-ရာစုေခတ္တြင္ ရခိုင္-ျမန္မာ အခ်စ္အၾကည္ မဟာမိတ္ျဖစ္ခပါသည္။ ယင္းအခါက နရႏုမင္းႀကီးက အင္း၀နရပတိမင္းႀကီးအား ပီးပို႔ေသာရာဇသံတြင္ကၠတိပိသာဘဂ၀ါ၊ သြကၡတာ၊ သုပၸဋိပႏၷတာစေသာ ဂုဏ္ေတာ္တရားကိုးပါးႏွင့္အညီ ပရိယတၱိ၊ ပဋိပတၱိ၊ ပဋိေ၀ဓစေသာ သာသနာေတာ္မညွိုဳးႏႊမ္းစီရ မူလသိကၡာ၊ မင္းသမၼာတို႔၊ ခံရာေသာ ဘိသိက္တရား၊ ဆယ္ပါးေသာမင္းက်င့္၊ ဆယ့္ႏွစ္ဆင့္ေသာအဂၤါ၊ ႀကိယာဒသ၊ သတၱၾကက္သေရ၊ ေလးေထြသဂၤဟ၊ နိစၥၿမဲစြာ၊ အ၀ိဇၨာႏွင့္၊ တဏွာပိတ္ေပါင္း၊ သူမေကာင္းႏွင့္၊ ကင္းေၾကာင္းလံုးလကိုသာ၊ ပညာဗလျပဳလွ်က္ မင္းတို႔အား ငါးပါး၌စရိမာဆုတ္ယုတ္တတ္ေသာ လက္ရံုးမာနအားကိုပယ္၍ အနီးအ၀ီးမရြီး ပကတိတရားႏွစ္ပါးႏွင့္ သတၱ၀ါတို႔ကို ေစာင့္ထိန္းးလွ်က္ အုပ္ကြပ္စီရင္လိဟိေသာ ေျမာက္ဦးေရႊၿမိဳ႕ေတာ္ႀကီးသွ်င္ ၾကားေရာက္လိုက္သည္၊ အင္း၀ေရႊၿမိဳ႕ေတာ္သွ်င္အၾကည္ေတာ္ ဟူ၍၎။
                      အလာေကာင္းလ်က္ အျပန္မေစာင္းစီရ၊ ကိုယ္ကမကြာ၊ သမၼာသွ်စ္ထပ္၊ စစ္ကြပ္လိမၼာ၊ ပညာလက္နက္၊ ပိုးပရြက္သို႔၊ စစ္တက္လာၾက၊ ေလာကသူမုန္၊ ရန္သူပံုကို၊ အကုန္သတ္ျဖတ္၊ အခြာတတ္မွ၊ ျမတ္ရာသို႔ေရာက္ရမည္အေၾကာင္းကို ၾကားေရာက္လိုက္သည္ အၾကည္ေတာ္ဟု၎ ရီးဖြဲ႔ထားပါသည္။
                      ဤရာဇသံစာမွာ ေျမာက္ဦးဘုရင္တပါး၏ စိတ္ဓာတ္ကို ေဖၚျပထားပါသည္။ ဤစာ၏အႏွစ္သာရမွာ၊ ႏွလံုးရည္ႏွင့္ လက္ရံုးရည္ကို ခ်ိန္ထားျခင္းျဖစ္ပါသည္။ ႏွလံုးရည္မွာ ဗုဒၶ၏အလိုေတာ္ႏွင့္ညီေသာ ႏွလံုးရည္မ်ိဳးကိုထူေထာင္ဖို႔ ရည္ညႊန္းထားပါသည္။
                         တဖန္ထံုးေဟာင္းနိဒါန္းက်မ္း၌ မင္းတို႔သိကၡာ၊ ေစာင့္အပ္ရာသည္၊ သာသနာရီး၊ မထြီးရ၊သဂၤဟကို၊ နိစၥျပဳေပ၊ မ်ားေ၀ေနအား၊ တရားမွန္ေၾကာင္း၊ ေကာင္းေသာလံုးလ၊ အားထုတ္မွတည့္၊ ေလာဘတဏွာ၊ အ၀ိဇၨာျဖင့္၊ မိစၦာက်င့္ဆိုး၊ စစ္မထိုးအပ္၊ ပညတ္တခ်က္၊ အိပ္စက္ရုန္႔ၾကမ္း၊ ပြဲလမ္းေပ်ာ္ရႊင္၊ ထြက္၀င္သြားလား၊ မမ်ားစီရာ၊ မႈတကာကို၊ ယုတၱာယုတၱိ၊ ဆင္ျခင္ညွိ၍၊ ဇာတိေျမာက္မ်ား၊ သူစကားကို၊ ၾကားကထိုးထြင္း၊ ခ်က္ခ်င္းသိေပ၊ ဆိုတတ္ေစသည့္၊ပရေမထူး၊ေက်းဇူးျမတ္လွ၊ မိဘဆရာ၊ သူနာသူမြန္၊ ရီၿမီသခင္၊ မင္းမာန္၀င္၍၊ ျပစ္တင္က်ဴးလြန္၊ မင္းဒဏ္အာဏာ၊မပီးရာတည့္၊ ဥာဏ္တကာသားခ်င္း၊ သင္းပင္းတေဖာ္၊ ဆြီမ်ိဳးေတာ္ကို၊ မေလ်ာ္ႏွိပ္စက္၊ ရမၼက္ဖံုးလႊမ္း၊ မညွင္းပန္းေကာင္း၊ တေၾကာင္းတမူ၊ သူလူကိုယ္သား၊ မမွားဂတိ၊ မၿငိစီရာ၊ ဘ႑ာတုပ္ခြန္၊ မလြန္ရွီးမွီး၊ အသီးအပင္၊ သည္တြင္ခံမႈ၊ ဆယ္စုတပံု၊ လံုးစံုၿပီးၿပီ၊ အစီးအသံုး၊ ျပည္ပခံုးက၊ စသည္ရံပတ္၊ အမတ္တို႔မွာ၊ အဂၤါသွ်စ္ပါး၊ ရည္သြားနက္တိမ္၊ စည္းစိမ္နိမ့္ျမင့္၊ ထားသင့္တတ္ျငား၊ ဂုဏ္ကိုးပါးသည္၊ မင္းအားအလံုး၊ ေစာင့္သည္ထံုးဟု၎။
                 ေဇယ်ာၾကငွန္း၊ စိုးစံျမန္းသည္၊ ေရႊနန္းအသွ်င္၊ ဂုဏ္ကိုးအင္မင္းတို႔မွာ၊ တရားမေစာင္း ထီးျဖဴေဆာင္းတို႔၊ အေၾကာင္းႀကိယာကား၊ သတၱ၀ါအေပါင္းတို႔အား၊ အနီးအ၀ီး၊ မရြီးပညာမ်ားကို၊ လက္သံုးဓားပမာ၊ ထက္ေအာက္သြီး၍၊ ဆိုရီးဟိလတ္ရာလည္း၊ ယုတၱာယုတၱိညွိ၊ ဂတိမလိုက္၊ တိမ္တိုက္ခြ်န္းလႊား၊မိုးႀကိဳးသြားသို႔၊ စကားတည္ၾကည္၊ အရွည္ထြန္းလင္းဘိေအာင္၊ က၀ိလူသမၼာ၊ ၾကားေသာ္ႏွစ္ၿမိဳ႕၊သမ္းမညိဳ႕သည္၊ မင္းတို႔လကၡဏာတည့္၊ ရတနာစံုျပည့္ၿဖိဳး၊ န၀ရဂုဏ္၊ ကိုးပါးၿခံဳသည္၊ သတိမလြတ္သာတည့္၊ က်မ္းအမွာသဂၤဟ၊ မခြစီလို၊ ျဗဟၼစိုမူ၊ ႏွလံုးျဖဴ၍၊ အယူတည့္မတ္ရာ၏၊ ဗဟုသုတဆိုသည္မွာ၊ စကားနဂၣီ၊ ၾကားတိုင္းသိစီရာ၊ သားမီးပုကၡာလာသမွ်၊ရြရြၿပီးၿပီ၊ သူအနီကို၊ ရိပ္ၿခီသိတတ္မွတည့္၊ ဥာဏဥာဏ္မ႑ိဳင္၊ ဒသဆယ္ခ်က္၊ ယြင္းမကြက္ေအာင္၊ ေရႊလက္ၿမဲစြာကိုင္၍၊ ခရိုင္တိုင္းတပါး၊ စကားႏႈတ္ဆက္၊ ေမတၱာယွက္ေအာင္၊ အမ်က္မလြန္၊ ထံုးနည္းညႊန္လ်က္၊ မတ္မြန္စိလႊတ္ထားသွ်င့္၊မိုက္မမွားအ၀ိဇၨာ၊ မိစၦာဖံုးလႊမ္း၊ မင္းၾကမ္းမင္းဆိုး၊ နည္းကိုခိုး၍၊ စစ္ထိုးမျပဳရာတည့္၊ လုပ္စားသီးပြင့္မ်ိဳး၊ ဆယ္ဘို႔တစ္ဘို႔၊ မင္းတို႔အခြန္၊ မလြန္ခံစားရိုးက၊ တိုး၍မယူသာ၊ သူေလွာင္ေလွ်ာက္ထား၊ ကုန္းစကားေၾကာင့္၊ အမွားမဆိုရာသည္၊ မဟာဓမၼရာဇ္တို႔ေစာစပ္ ဟု၎၊ႏိုင္ငံရီး၊ အုပ္ခ်ဳပ္ရီးအတြက္၊ မင္းတို႔ေဆာက္တည္ရာ၊ ဂုဏ္ကိုးပါးကိုသီဖြဲ႔ထားပါသည္။ အရစၥတိုကေရစီ သေဘာတရား သက္၀င္ေသာအဖြဲ႔အႏႊဲ႔မ်ားပင္ျဖစ္ပါသည္။
                    ယင္းထုံးေဟာင္းနိဒါန္းက်မ္း၌ပင္----ျပည္ႀကီးမခ်ာ၊ ရာဇာပ၀ရ၊ နရိႏၵတို႔၊ ျပည္မမႈကြပ္၊ ယံုအပ္သူအား၊ ဂုဏ္သွ်စ္ပါးမွာ၊ ပညာဆန္းၾကည္၊ ပရိယာယ္လည္း၊ ဆိုဖြယ္မဟိ၊ ကတိေျမာက္မ်ား၊ စကားကြိေကာက္၊ သူတေယာက္လည္း၊ ထြင္းေဖါက္သတတ္၊ တည့္မတ္သစၥာ၊ ပဏၰာမႀကိဳက္၊ရင္၌တပါး၊ မျခားမွန္စြာ၊ အာဏာတန္းခိုး၊ မိုးသို႔ထစ္ထစ္၊ ပစ္လိမ့္လန္႔ေၾကာက္၊ တေယာက္မႈကုံ၊ ပိုက္ခ်ံဳတိုင္းရီး၊ မထြီးထင္ေပၚ၊ သွ်စ္ရပ္ေက်ာ္၍၊ ျပည္ေတာ္သာဘိ၊ ျမတ္က၀ိသည္၊ အသိျပည့္စံု၊ ဂုဏ္သွ်င္ပံုဟု ျပည္ထိန္းျပည္ကြပ္ျဖစ္ေသာ မူးမတ္တို႔ဂုဏ္သွ်စ္ပါးကို ဖြဲ႔ဆိုထားပါသည္။ ျပည္ကိုထိန္းကြပ္ရာတြင္ ပညာဟိသုခမိန္ရို႕က်င့္ေဆာင္ရမည့္တရားသွ်စ္ပါးပင္ျဖစ္ပါသည္။
                    ဤကဲ့သို႔ေသာဂုဏ္နန္႔ ျပည့္စံုသည့္ မင္းနန္႔အမတ္ရို႕ အညီအညြတ္အုပ္ခ်ဳပ္ထိန္းကြပ္ေက တိုင္းျပည္ႏိုင္ငံ တည္တန္႔ေၾကာင္းကို ယင္းက်မ္းတြင္ပင္မင္းနန္႔အမတ္၊ ညီညြတ္တမူ၊ အက်င့္တူေသာ္၊ လူလည္းၾကည္ညိဳ၊ ပဟိုရ္ေအာင္ခ်က္၊ ထီးကနက္လည္း၊ မပ်က္စည္ထြန္းဟု သီဖြဲ႔ထားပါသည္။
                  အကယ္၍ အၾကင္မင္းၾကမ္းနန္႔ အၾကင္အမတ္ၾကမ္းရို႕ရာ တိုင္းျပည္မွာ အာဏာရထားေက ရန္စစ္ပြါးမ်ား၍ ထိုမင္း ထိုအမတ္ရို႕သည္ သီျခင္းမလွ သီရမည္ျဖစ္ေၾကာင္း၊ မင္းသုညသာျဖစ္ေၾကာင္း၊ ျပည္ဒုကၡဆင္းရဲေရာက္ရေၾကာင္း၊ မင္းနန္႔ အမတ္ေကာင္းေက တိုင္းျပည္အီးခ်မ္းေၾကာင္းတို႔ကို၊ ယင္းထံုးေဟာင္းနိဒါန္းက်မ္း၌ ဆိုထားသည္ကား--
                  အမတ္သြမ္းႏွင့္၊ မင္းၾကမ္းတသြန္၊ မာန္တံခြန္ကို၊ ကဲလြန္စတင္၊ ကိုယ္ရင္ကိုယ္၀ယ္၊ အလမၸာယ္သို႔၊ အႏၱရာယ္ေရာက္၊ ၿပီးေပါက္လမ္းမွာ၊ သီေပ်ာက္ျငားသည္၊ တရားမရမင္းသုညဟု၎။
                   မင္းလည္းမင္းၾကမ္း၊ အမတ္သြမ္းႏွင့္ အကြ်မ္းမိတ္၀င္၊ သို႔တည္းလွ်င္မူ၊ ျပည္သူရီပြတ္၊ မင္းတည္းျမတ္က၊ အမတ္ထိုတူ၊ ျပည္သူမညွိဳး၊ စစ္ထိုးမဟိ၊ မရိသတၱ၀ါ၊ ရီစာမယွား၊ ခိုးသားမေပၚ၊ ျမင္ေျမာ္သသူ၊ ၾကည္ျဖဴျမတ္ႏိုး၊ ရီခမိုးသို႔ဟု၎ ဖြဲ႔ဆိုထားပါသည္။
                   တဖန္ ျပည္ကိုအုပ္ခ်ဳပ္ေသာမင္းႏွင့္ သာသနာေတာ္ကို ေစာက္ေရွာက္တတ္ေသာ ျပည္ကိုႀကီးမွဴးတတ္ေသာ ရဟန္းေတာ္ရို႕မွာ ႀကီးစြာေစာင့္ထိန္းရေၾကာင္း၊ မင္းမွာဘိသိက္မဂၤလာတြင္ ခံယူထားေသာ သစၥာတရားၿမဲၿမံရေၾကာင္း၊ ရဟန္းရို႕မွာ သိမ္၀င္သိကၡာတရား ၿမဲၿမံရေၾကာင္းကို အမွာစာတမ္းထံုးတြင္--
                ရဟန္းတို႔မွာ၊ကမၼာ၀ါတင္၊ သိမ္တင္သိကၡာ၊ ခမာတရားၿမဲရေၾကာင္း၊ မင္းတို႔မွာလည္း၊ ဘိသိက္ခံရာ၊ သမၼာမင္းျမတ္ေကာင္းဟု၎။
                  ရာဇပံုတြင္ရဟန္းသိကၡာ၊ မင္းမွာဘိသိက္၊ သူူေတာ္စိတ္သည္၊ မဖိတ္က်င့္ရိုး ျမတ္အမ်ိဳးဟု၎ သီဖြဲ႔ထားပါသည္။
                   သာသနာ့၀န္ထမ္း ရဟန္းေတာ္ရို႕ကို ႏိုင္ငံေတာ္ႀကီးမွဴးစီရာမွာလည္း အရည္၀ါသီ ဧကစာရဂိုဏ္း၀င္ရဟန္းေတာ္မ်ားရာ ႀကီးမွဴးရပါသည္။ ေျမာက္ဦးေခတ္ မင္းရာဇာႀကီးလက္ထက္မွာ အသွ်င္ဓမၼသာမိမေထရ္ျမတ္ကို ႏိုင္ငံအႀကီးအမွဴးအျဖစ္ ရြီးခ်ယ္ပံုမွာ သာဓကပင္ျဖစ္ပါသည္။ ထို႔ျပင္ ကုိယ္က်ိဳးရွာေသာ ရဟန္းေတာ္ကို ဘုရင္ကိုးကြယ္ဆည္းကပ္က ဆရာလည္း ငရဲမီးမွာသွ်စ္၍ တကာေတာ္လည္း အပါယ္ဘံု၌ နစ္ရဖို႔ျဖစ္ေၾကာင္းကို ေသနဂၤဗ်ဴဟာက်မ္းတြင္--
                  ကိုယ္က်ိဳးကိုရွာ၊ သံဃာေတာ္အား၊ သဒၶါပြါး၍၊ မင္းမ်ားျပည္သွ်င္၊ တိုင္းခြင္အုပ္ကြပ္၊ အခြင့္အပ္မူ၊ ရိပြတ္သိကၡာ၊ ပါယ္ေလးရြာ၌၊ ဆရာလည္းသွ်စ္၊ တကာလည္းနစ္လိမ့္ဟုဆိုထားပါသည္။
                   ယင္းေၾကာင့္လည္းမင္းတို႔သိကၡာ၊ေစာင့္အပ္ရာသည္၊ သာသနာရီး၊ မထြီးစီရဟု ထံုးေဟာင္းနိဒါန္းက်မ္း၌ ႏိုင္ငံရီးနန္႔ သာသနာရီးကို ျပတ္ျပတ္သားသား ခြဲျခားထားချခင္းျဖစ္ပါသည္။ ဘုရင္ရို႕ေဆာက္တည္ရေသာဂုဏ္တပါးပင္ျဖစ္ပါသည္။
               ဤသို႔အားျဖင့္ ရခိုင္စာပီအရပ္ရပ္ကို လိလာသံုးသပ္ေ၀ဖန္ၾကည့္ပါက ဗုဒၶသေဘာတရား အႏွစ္တည္လ်က္ပါေသာ အရစၥတိုကေရစီလႊမ္းနိန္ေၾကာင္းကို တြိရပါသည္။ မင္း၏အားနန္႔ တရားခ်ိန္ထားပံု၊ ျပည္ထိန္းအမတ္ေတာ္ရို႕ထိန္းကတ္ပံု၊ သံဃာေတာ္ရို႕ ဗုဒၶအလိုေတာ္အတိုင္း ျပည္၌အမႈးေဆာင္လုပ္ကတ္ပံုရို႕မွာ ယင္းေခတ္ယင္းအခါက ကမၻာတခြင္လံုးတြင္ အျမင့္ဆံုးစံပင္ျဖစ္နိန္ပါသည္။ ဗုဒၶသာသနာႏိုူင္ငံမ်ားအထဲမွာ ငါရို႕ရခိုင္ျပည္ေလာက္ ဇာႏိုင္ငံမွ် တရားဓမၼနန္႔ေခတ္အရွည္ မအုပ္စိုးႏိုင္ခပါ။ သာသနာနန္႔မင္း၊ မင္းနန္႔ျပည္သူရို႕ကိုဂရုဓမၼျပဳကာ အုပ္ခ်ဳပ္ရီးခ်က္မွတ္ေသာ ႏိုင္ငံကို ယင္းေခတ္တြင္ ကမၻာတြင္ရွာၾကည့္ပါေက ငါရို႕ရခိုင္ျပည္ကိုရာ တြိရမည္ျဖစ္ပါသည္။
                
                      သစၥာျဖင့္ စံေက်ာ္ထြန္း…။
            [ေဒေဆာင္းပါးကို ဆရာစံေက်ာ္ထြန္း ရီးသာျပဳစုခေရရခိုင္ကဗ်ာႏွင့္ ရခိုင္အေတြးအေခၚစာတန္းက ေကာက္ႏႈတ္တင္ျပထားျခင္းျဖစ္ပါေရ။ ယင္းစာတမ္းကို စာအုပ္တအုပ္အျဖစ္ ထုတ္ေ၀လားဖို႔ စီစဥ္ေဆာင္ရြက္နီကတ္ပါေၾကာင္္းကိုေလ့ အသိပီးအပ္ပါေရ။        ။စာတည္းအဖြဲ႔]

             ေတာ္လွန္ရီးတြင္ ပါ၀င္ဆင္ႏႊဲနိန္ၾကေသာ ေခါင္းေဆာင္မ်ား ရဲေဘာ္မ်ား၊ ေတာ္လွန္ရီးကို အေထာက္အကူျပဳနိန္ၾကေသာ ေတာ္လွန္ျပည္သူမ်ား၊ မိမိ၀မ္းေရး၊ ပညာေရးတို႔အတြက္ ရုန္းကန္လႈပ္ယွားနိန္ၾကေသာ ျပည္သူမ်ားအနိန္ျဖင့္ တရားနန္႔ အားကိုခ်ိန္တြဲအသံုးခ်တတ္စီရန္ ရည္စူး၍ ဤေဆာင္းပါးကို ျပန္လည္ေဖၚျပလိုက္ရျခင္းျဖစ္ပါသည္္။ ဤေဆာင္းပါးကိုရီးသားေသာ ဆရာစံေက်ာ္ထြန္းမွာ တကၠသိုလ္ဆရာတေယာက္ျဖစ္ၿပီး ရခိုင္စာပီ၊ သမိုင္းကို ကြ်မ္းက်င္သူတဦးျဖစ္ရံုသာမက ေခတ္သစ္ေတာ္လွန္ရီး သေဘာတရားကို ခ်မွတ္ကာ AIO ရခိုင့္လြတ္လပ္ရီးအဖြဲ႔ကို ကခ်င္ေတာ္လွန္ရီးနီၿမီ၌ ဦးေဆာင္ဖြဲ႔စည္းခဲ့သူတဦးလည္းျဖစ္ပါသည္။ ကခ်င္ျပည္မွ ရခိုင္ျပည္သို႔ ခရီးရွည္ခ်ီတက္ရာ၌ ခ်င္းျပည္တနီရာတြင္ ရန္သူ၏ ပိတ္ဆို႔တိုက္ခိုက္မႈကို ခံရၿပီး တိုင္းျပည္အတြက္ အသက္ကိုပီးအပ္ကာ အာဇာနည္သူရဲေကာင္းအျဖစ္ သမိုင္းမွတ္တိုင္ကို စိုက္ထူခဲ့သူတဦးလည္းျဖစ္ပါသည္။ ဆရာစံေက်ာ္ထြန္းကြယ္လြန္လားၿပီးျဖစ္ေသာ္လည္း ဆရာလုပ္ေဆာင္ခဲ့ေသာ လုပ္ရပ္မ်ားသည္ ရခိုင္သမိုင္း၌ မွတ္တမ္းက်န္ရစ္ခဲ့မည္ျဖစ္ၿပီး ဆရာ၏ေခတ္မွီေသာ ေတာ္လွန္ရီး အေတြးအေခၚမ်ားသည္ ရခိုင္မ်ိဳးခ်စ္မ်ားရင္ထဲတြင္ ဆက္လက္ကိန္းေအာင္းလ်က္ ရခိုင္ႏိုင္ငံေတာ္ကို ျပန္လည္ထူေထာင္ႏိုင္သည္အထိ အေထာက္အကူျပဳႏိုင္မည္ျဖစ္ပါေၾကာင္း အလီးအနက္ ယံုၾကည္အပ္ပါသည္။

          --ေတာ္လွန္ရီးသစၥာျဖင့္…
                  ေအဒီတာ
          ရခိုင့္ရြတ္လပ္ေရးစာေစာင္။

  © Free Blogger Templates Spain by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP